Már sejlik az új trend, az új követendő: környezettudatosság! Persze mivel globalizált világot élünk, ezért amolyan globálisan vicces-átverős környezettudatosságról van szó, már aki vevő rá.
1. részünkben lássuk először is a tartós fogyasztási cikkek királyát, a személygépjárművet. Megjelentek az új középkategóriás ECONETIC, ECO, BLUE-MOTION és ki tudja még milyen kiegészítő márkanév alatt futtatott modellek, amelyek nagyrészt ismét komplett hülyének néznek minket. Áramvonalasított forma, start-stop automatika, vékonyabb gumik, hosszabb váltóáttétel, környezettudatos kijelzők a műszerfalon és persze a mindent vivő ECO felirat a kocsidon! Mindezt 2-300ezer Ftos árért. Boncolgassuk csak ezt a kérdést.
Az áramvonalasított formát hagyjuk, pár spoiler nem csinál csodát. Start-stop automatika: mikor pirosra vált a lámpa, a kocsi leállítja a motorját. Újraindítani persze elektromos energiát igényel, a folytonos újraindítgatástól pedig lemerülne az akksi. Mit tesz tehát a gyártó? Berak egy kiegészítő akksit, ami az újraindításokért felel. Hadd kérdezzem meg először? Miért kellett erre 30 évet várni?
Vékonyabb gumik az alacsonyabb surlódást hivatottak szolgálni. Csakhogy fékezésnél és kanyarban jó szolgálatot tesz a surlódás, tehát a biztonságomat áldozom fel a mondvacsinált környezettudatosságomért. Ráadásul a vékonyabb gumiban kevesebb az anyag, fel nem foghatom, miért kellene többet fizessek egy ECO gumiért. Valaki mondja meg...
(kép: én egy környezettudatos BLUEMOTION virsligumis spoileres VW POLO vagyok)
Ha esetleg tudatosítaná magában az autós, a guminyomás csökkenésével nő a surlódás és hetente ellenőrizzné a guminyomást, nem futna az utakon annyi lapos gumis nagyon surlódó autó. És az ingyen van! :)
Kedvenceimet hagytam utoljára: a hosszú váltófokozatok és a piktogrammok. ÁÁÁÁ, Mióta az eszemet tudom dühöngtem az autógyártók taktikáján, hogy túlontúl rövidre veszik a váltófokozatokat, ami miatt autópályán 130-nál már egymás szavát sem hallani az üvöltő motortól(kérem prémiumautós olvasóimat, ne figyeljenek, nem nekik szól).Persze így is ki lehet préselni 170-et is akár egy kisautóból is, tehát van ott tartalék!
Emlékszem, rövid ideig volt egy Renault Meganeunk pár éve, 1.6-os motorral. 130-nál 4500-at mutatott a fordulatszámmérő! Mindezt miért? Mert! Káposztába hús kellett! Nem fizetsz prémium árat? Nem kapsz zajmentességet. Most bezzeg, ha fizetsz érte, kapsz hosszú és csendes áttételt! Nesze! Persze a költségekről itt is illik pár szót ejteni: hosszabb áttétel olcsóbb, mivel kevesebbet kell esztergálni! (ld kerékpár)
Emlékszem egyszer egy REnault mérnökkel egy interjúra a boldog 80-as évekből. Akkor azt állította, hogy simán megoldható lenne a teljesen csendes utastér, de nem akarják levinni a kommersz kategóriába. Ó de szép. Azóta csak annyi változott, hogy most már nem is őszinték.
Piktogrammokról egy nálam sokkal jobbban író tollnokot idéznék a Totalcarról.
"A Ford Econetic pedig ... ökoterrorral próbálja elvenni a kedvünk – na nem az autózástól általában, csak attól, hogy örömünk leljük benne. A kilométeróra kijelzője három kategóriában pontoz minket. Az egyik ikon a váltóhasználatot értékeli, váltókulissza a jele. A másik az előrelátást, amit két kuglibábu jelenít meg, persze távcsőnek van szánva, hiszen arra utal, hogy előrelátó módon idejében léptünk le a gázról, és általában sokat használjuk a motorféket.
Ennyi a szoftver.
Nem kívánt mellékhatás, hogy ha sok vezetőt sikerül megtéríteni az energiatakarékos vezetésnek, megfordul a trend, és egyre kevesebb lesz az udvarias sofőr. Az ökobunkó vezető ugyanis nem enged maga elé, hiszen lendületet veszít, nem áll meg a zebránál várakozó gyalogos előtt, szép is lenne, baszkikám, az két büntetőpont előrelátásból, szóval csak csörtet előre, mint egy vak orrszarvú, és tartja a lendületet, mindhalálig. Hiszen ha másként cselekszik, akkor az autó megbünteti."
Végül felhívom a figyelmet a küszöbön türelmetlenül topogó elektromos városi autókra, amelyek marketingbullshit helyett a valóságban is megmutatják (megmutatnák) milyen a környezettudatosság: 100-150km hatótávval bőven túlteljesítik az átlagautós napi normáját és a környezetet csak a legyártásukkal szennyezték.
Persze előretörésükhöz és elterjedésükhöz véget kell érjen az olajmultik kora, amely átadja majd a helyét az elektromos multik korának. :)